Privacyverklaring

BTR Werkbedrijf, gevestigd aan Scheltingawei  6 9047 HP Minnertsga (hierna BTR Werkbedrijf), is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals weergegeven in deze privacyverklaring.

  • BTR Werkbedrijf respecteert uw privacy en zorg ervoor dat gegevens die u met ons deelt vertrouwelijk en zorgvuldig worden behandeld.
  • BTR Werkbedrijf verwerkt persoonsgegevens over u wanneer u gebruik maakt van onze website, van onze diensten of omdat u deze gegevens zelf aan ons verstrekt.
  • Deze privacyverklaring geeft u een helder overzicht van het doel voor het verwerken van de persoonsgegevens, de aard en het beheer van de gegevens die wij verwerken, de personen die toegang hebben tot de gegevens en de rechten voor u als cliënt.
  • In de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is BTR Werkbedrijf in deze een zogeheten verwerkingsverantwoordelijke.
  • De registraties worden niet buiten Europa verwerkt.
  • BTR Werkbedrijf maakt geen gebruik van geautomatiseerde besluitvorming.

 

Grondslag voor verwerking van persoonsgegevens

  1. De grondslag waarop het verwerken van uw persoonsgegevens is gebaseerd:
  • U geeft toestemming gegeven voor het verwerken van uw persoonsgegevens;
  • U geeft toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens door akkoord en instemming te geven aan de zorgovereenkomst die BTR Werkbedrijf met u heeft gesloten;
  • Er is een wettelijke verplichting om uw persoonsgegevens te verwerken.

 

  1. De volgende persoonsgegevens kunnen, indien noodzakelijk voor de hulpverlening, door BTR Werkbedrijf worden verwerkt:
  • Persoonsgegevens van de cliënt, (wettelijk) vertegenwoordiger en familieleden;
  • BSN-nummer;
  • Emailadres en telefoongegevens van de cliënt, (wettelijk) vertegenwoordiger en familieleden;
  • Indicatiegegevens.

 

Toegang tot het cliëntdossier

  1. Behalve de eigenaresse van BTR Werkbedrijf heeft ook een beperkt aantal andere personen toegang tot een cliëntdossier dat door BTR Werkbedrijf wordt samengesteld. Dit zijn
    1. De directrice,
    2. De werkbegeleider,
    3. De assistent werkbegeleider,

De medewerkers die deze functies bekleden hebben allen een geheimhoudingsplicht. Binnen de locatie bepaalt de eigenaresse van BTR Werkbedrijf wie er toegang heeft tot het bij de cliënt behorend cliëntdossier. Per cliënt bepaalt BTR Werkbedrijf wie er toegang heeft tot het bij de cliënt behorend cliëntdossier.

 

  1. Alleen gegevens die te maken hebben met de zorg voor de cliënt worden in het cliëntdossier opgeslagen.

 

  1. Alleen medewerkers die direct bij de begeleiding van de cliënt zijn betrokken en personen die van de cliënt hiervoor toestemming hebben gekregen, mogen het cliëntdossier inzien.

 

  1. Gegevens van de cliënt worden niet aan derden verstrekt, ook niet aan naaste familie. Gegevens worden pas vrijgegeven nadat de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven middels een formulier ‘Toestemmingsverklaring’. In deze toestemmingsverklaring geven wij aan voor welk doel wij toestemming vragen om gegevens met anderen te delen. Voor elke verstrekking van informatie wordt opnieuw om toestemming gevraagd. Ook na overlijden worden de gegevens niet openbaar gemaakt.

 

  1. In de Wet maatschappelijke ondersteuning en in de Jeugdwet is opgenomen dat zorgaanbieders van maatwerkvoorzieningen, waaronder BTR Werkbedrijf, persoonsgegevens voor gemeenten, CAK, SVB, CIZ en toezichthoudende ambtenaren mogen verwerken en met hen mogen uitwisselen, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van hun taak.

 

  1. In de Wet langdurige zorg is opgenomen dat zorgaanbieders, waaronder BTR Werkbedrijf persoonsgegevens en gegevens over gezondheid mogen uitwisselen met Wlz-uitvoerders, het CAK en het CIZ, voor zover dit noodzakelijk is voor de uitoefening van hun taak.

 

Bewaartermijnen

  1. Nadat de cliënt begeleid is, worden de gegevens zodanig gearchiveerd dat alleen de hierboven geautoriseerde medewerkers/functies deze gegevens in kunnen zien, met inachtneming van onderstaand:
  • Bij volwassenen (Zvw/Wlz/Ggz (Wgbo)) is de bewaartermijn twintig (20) jaar na de laatste wijziging in het cliëntdossier.
  • Bij volwassenen (niet vallend onder de Wgbo) is de bewaartermijn vijftien (15) jaar na de laatste wijziging in het cliëntdossier.
  • Bij jeugdigen (jeugdhulp) is de bewaartermijn twintig (20) jaar na de laatste wijziging in het cliëntdossier.

 

Rechten van de cliënt

  1. De cliënt c.q. diens wettelijk vertegenwoordiger heeft het recht om de gegevens die over de cliënt zijn vastgelegd in te zien. Wanneer de cliënt of diens wettelijk vertegenwoordiger meent dat gegevens onjuist zijn vastgelegd, dan kan de cliënt/wettelijk vertegenwoordiger schriftelijk verzoeken deze te wijzigen.

 

Cliënt en/of diens wettelijke vertegenwoordigers hebben:

Tenslotte hebben cliënten recht op duidelijke informatie over wat wij met uw persoonsgegevens doen.

 

Wanneer u gebruik wilt maken van een van (een van) bovengenoemde rechten, dan kunt u hiervoor een afspraak maken. Wij vullen dan samen met u het Formulier uitvoering Algemene Verordening Gegevensbescherming in, omdat wij vast willen leggen van welk recht u gebruik maakt en wat de acties zijn geweest. Wij zullen hierbij uw identiteit verifiëren en vragen u daarom om een identiteitsbewijs mee te nemen naar de afspraak.

 

Verwerking van gegevens

  1. Betrokken instanties en ketenpartners waar BTR Werkbedrijf gegevens mee uitwisselt zijn opgenomen in een register. Dit heet een ‘Verwerkingsregister’. U mag te allen tijde dit verwerkingsregister bij ons opvragen.

 

  1. Tevens is er met alle partijen waar vertrouwelijke (persoons) gegevens mee wordt uitgewisseld een verwerkersovereenkomst opgesteld en ondertekend.

 

  1. Wanneer u van mening bent dat wij niet op de juiste manier met uw gegevens omgaan, kunt u dit via de geldende klachtenprocedure kenbaar maken. Komen wij er samen niet uit, kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Datalek

  1. In het geval er sprake zou zijn van een datalek, heeft BTR Werkbedrijf een wettelijke meldplicht. Bij een datalek gaat het om toegang tot of vernietiging, wijziging of vrijkomen van persoonsgegevens bij BTR Werkbedrijf, zonder dat dit de bedoeling is geweest.

 

  1. Deze meldplicht houdt in dat BTR Werkbedrijf direct een melding moet doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zodra er sprake is van een ernstig datalek. Soms moeten wij het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens gelekt zijn).

 

  1. Bij een (vermoedelijk) datalek treedt onze Meldcode Datalekken en Privacyschending in werking. De Meldcode Datalekken en Privacyschending kunt u bij ons opvragen.

 

Cookies website

  1. BTR Werkbedrijf gebruikt alleen technische en functionele cookies. En analytische cookies die geen inbreuk maken op uw privacy. Een cookie is een klein tekstbestand dat bij het eerste bezoek aan deze website wordt opgeslagen op uw computer, tablet of smartphone. De cookies die wij gebruiken zijn noodzakelijk voor de technische werking van de website en uw gebruiksgemak. Ze zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt en onthouden bijvoorbeeld uw voorkeursinstellingen. Ook kunnen wij hiermee onze website optimaliseren. U kunt zich afmelden voor cookies door uw internetbrowser zo in te stellen dat deze geen cookies meer opslaat. Daarnaast kunt u ook alle informatie die eerder is opgeslagen via de instellingen van uw browser verwijderen.

 

Beveiliging gegevens

  1. BTR Werkbedrijf neemt de bescherming van uw gegevens serieus en neemt passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Als u de indruk heeft dat uw gegevens niet goed beveiligd zijn of dat er aanwijzingen zijn van fraude of misbruik, neem dan contact op met ons op mail info@btrwerkbedrijf.nl en/of telefoonnummer 06-52461800.

 

Vragen en contact

  1. Binnen BTR Werkbedrijf is Brigitta Bruinsma de Privacy Officer. Heeft u opmerkingen naar aanleiding van deze privacyverklaring of heeft u algemene vragen omtrent de AVG, dan kunt u meer informatie vinden op de website: btr-werkbedrijf.nl

 

Klachtenprocedure deelnemers

 

Klachtenprocedure BTR Werkbedrijf

 

Iedere deelnemer-ouder/verwant die met BTR Werkbedrijf te maken heeft, kan een klacht hebben over datgene wat hij/zij (heeft) mee(ge)maakt in relatie tot BTR Werkbedrijf.

 

Een klacht is een uiting van ontevredenheid. Deze ontevredenheid kan gebaseerd zijn op goede gronden, misverstanden of misschien ook op onjuiste gronden en veronderstellingen. Wat het ook is, het is voor ons belangrijk dat uw ontevredenheid wordt weggenomen, dat misverstanden worden opgelost en dat we actie kunnen ondernemen wanneer uw ontevredenheid is gebaseerd op juiste gronden. Daarmee kunnen we de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening alleen maar verbeteren.

 

Als u een klacht heeft over de BTR Werkbedrijf, blijf dan niet zitten met uw ontevredenheid, maar stel dit aan de orde. De wijze waarop dit kan, is uitgewerkt in deze klachtenprocedure, zodat u weet hoe u een klacht bespreekbaar kan maken en weet wat daar vervolgens mee gebeurt.

 

Voor de personen waarover wordt geklaagd, is het ook van belang te weten hoe we op zorgvuldige wijze met klachten omgaan en wat er van hen wordt verwacht. Deze klachtenprocedure geeft dus ook duidelijkheid voor de personen die betrokken zijn bij de feiten in relatie tot de klachten.

 

Heeft u vragen of bent u ontevreden, dan kan je contact opnemen met:

 

Optie 1: De eigen onafhankelijke vertrouwenspersoon van de organisatie

Naam: Brigitta Bruinsma

Adres: Scheltingawei 6

Postcode + Woonplaats: 9047 HP Minnertsga

Telefoon/Mobiel: 0652461800

E-mail: info@btrwerkbedrijf.nl

 

Optie 2: De vertrouwenspersoon van Zorgbelang Friesland

 

Bij de vertrouwenspersoon kan je met je verhaal terecht. Bij een vertrouwenspersoon kan je geen formele klacht indienen, daarvoor is een onafhankelijke klachtencommissie (zie hieronder). Hij/zij kan je wel helpen om het gesprek aan te gaan als je dit wilt of met het formuleren van een klacht.

 

Heeft u een klacht?

Op grond van de wet treft BTR Werkbedrijf een regeling voor de behandeling van klachten door een klachtencommissie over gedragingen van ons of van voor ons werkzame personen jegens een jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent. Wanneer je een klacht hebt zijn er verschillende wegen die je kunt bewandelen om je klacht bespreekbaar te maken.

Indien het ongenoegen niet is weggenomen na bemiddeling door de klachtenfunctionaris kan de klacht worden doorgezet naar de klachtencommissie.

Wanneer jij/u geen bemiddeling wilt van de klachtenfunctionaris wordt de klacht doorgezet naar de klachtencommissie.   

 

Maak de klacht -voor zover dit mogelijk en gewenst is- eerst bespreekbaar met de persoon of personen tot wie de klacht zich richt/op wie de klacht betrekking heeft.

 

u kunt zich hierbij eventueel laten ondersteunen door de onafhankelijke vertrouwenspersoon of iemand anders die u vertrouwt.

Maak een afspraak met Brigitta Bruinsma om de klacht te bespreken. U kunt zich hierbij eventueel laten ondersteunen door de onafhankelijke vertrouwenspersoon of iemand anders die u vertrouwt.

 

Indien het ongenoegen niet is weggenomen, dan wel indien zich de situatie voordoet dat u zich niet rechtstreeks tot de zorgaanbieder wilt wenden, kunt u een klacht bij Klachtenportaal Zorg. U kunt zich hierbij eventueel laten ondersteunen door de onafhankelijke vertrouwenspersoon of iemand anders die u vertrouwt.

 

Klacht

Klachtenportaal Zorg biedt u aan dat er een onafhankelijke klachtenfunctionaris wordt ingezet om samen tot een oplossing te komen.

Dien direct, zonder tussenkomst van BTR Werkbedrijf, een klacht in bij Klachtenportaal Zorg

 

Het dienen van een klacht bij Klachtenportaal Zorg kan op verschillende manieren:

“Klachtenportaal Zorg”
Westeinde 14a
1601 BJ Enkhuizen

 

Indien jij/u telefonisch contact of ondersteuning wenst van het Klachtenportaal Zorg kunt u contact opnemen via de mail (info@klachtenportaalzorg.nl) of telefonisch op telefoonnummer 0228-322205 (van 09.00 tot 12.00 uur).

 

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

Klachtenregeling voor volwassenen.

 

Heeft u een klacht?

Op grond van de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) treft BTR Werkbedrijf een klachtenregeling voor een effectieve en laagdrempelige opvang en afhandeling van hem betreffende klachten.

 

Klachtenprocedure stap voor stap

 

  1. Maak de klacht -voor zover dit mogelijk en gewenst is- eerst bespreekbaar met de persoon of personen tot wie de klacht zich richt/op wie de klacht betrekking heeft.
  2. Maak een afspraak met Brigitta Bruinsma om de klacht te bespreken. U kunt zich hierbij eventueel laten ondersteunen door een onafhankelijke klachtenfunctionaris van Klachtenportaal Zorg of iemand anders die u vertrouwt.
  3. Indien het ongenoegen niet is weggenomen, dan wel indien zich de situatie voordoet dat u zich niet rechtstreeks tot de zorgaanbieder wilt wenden, kunt u een klacht indienen bij Klachtenportaal Zorg door het klachtenformulier in te vullen: https://klachtenportaalzorg.nl/klacht-indienen

      Hierna begint de bemiddelingsfase.

  1. Wanneer jij/u niet tevreden bent met de oplossing en de behandeling van de klacht, dan mag je/u de klacht laten voorleggen aan de geschillencommissie.

 

Indien jij/u telefonisch contact of ondersteuning wenst van het Klachtenportaal Zorg kunt u contact opnemen via de mail (info@klachtenportaalzorg.nl) of telefonisch op telefoonnummer 0228-322205 (van 09.00 tot 12.00 uur).

 

Wilt u meer informatie?

Klachtenportaal Zorg ondersteunt u, geheel onafhankelijk, bij een klachtenprocedure in het komen tot een oplossing door te adviseren, mee te denken, te bemiddelen of een oordeel te geven.

 

Op de homepage van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGJ) staat meer informatie over het indienen van een klacht bij de IGJ (Landelijk Meldpunt Zorg), ga naar www.igj.nl.